
Kutt sashimien, hell litt sake på og bli komfortabel under det oppvarmede kaffebordet. Jeg vil gjerne fortelle deg om det fantastiske landet jeg kaller «hjem».
Hurtig Ansvarsfraskrivelse
Jeg har bodd i Japan i fem år og storkoser meg hver eneste dag jeg er her. Jeg var glad da jeg ble spurt om å dele informasjon om webdesign og nettbutikker i Japan, men sannheten bli fortalt, jeg er en kommunikasjons fyr med noen års erfaring i japanske massekommunikasjon og næringsliv, kulturstudier og en eCommerce bruker. Jeg er trygg på min kompetanse gir et godt utgangspunkt for å skrive denne artikkelen, men å runde ut mine observasjoner og erfaringer jeg intervjuet to gode venner fra ulike deler av webdesign bransjen.
Kultur basert på enkelhet
I Japan har jeg fortsatt «Wow» øyeblikk hele tiden. Slike kontrast. Travle byer skreve tradisjonelle templer; kimono-kledd bryllup beskyttere surfe på nettet på smart-telefoner; driftige forretningsmenn dytte forbi tre-skodd munker chan bønn og samle donasjoner.
Det er en passiv, høflig kultur som er preget av enkelhet, renhet og moderne minimalisme. Og det er ikke ment negativt: Vi har å gjøre med det vi har i kyst- og snaut flat lander i Japan (60% fjell), men vi gjør veldig bra faktisk.
Rene, enkle, åpne webdesign i mitt hjem, og byen en utrolig ekspansiv følelse. Biler er mindre, men bygget for å maksimere tilgjengelig kupéen. Minimalisme her betyr at jeg kan spise enkel mat, som består av noen få ingredienser, ikke overgjort på noen måte. Moderne klær ligner vestlige bukser fremfor tradisjonelle kimono mesteparten av tiden, men stilen her fortsatt beholder enkelhet, så mye slik at barna som går med prangende utstyr har fått økenavnet チ ャ ラ い (Charai), eller glorete folk.
Så hvorfor er det, når jeg besøker Japans mest populære E-handel, ser jeg dette?

Kaos! Utallige kolonner. Bitte små bilder av lav kvalitet. Mer informasjon enn jeg kan stå å lese. Fargene på de beste navigasjonskategoriene kjøre gjennom det synlige lysspekteret. To ganger.